27.9.05

Forrest Font, Ministre d'economia

Publicat originalment al Blog del Bondia el 26/07/05:

Es l'estiu, fa calor, i aquesta epoca de l'any l'activitat politica decreix notablement. Pero aquest estiu, dia si i dia tambe un autentic barratge mediatic per part del govern. No hi ha dia que passi sense una entrevista, unes declaracions, un acte per molt simbolic que sigui que no surti a la prensa, radio i televisio del pais. S'ha de fer veure que el govern treballa encara que no hagin fet res.

Ahir mateix, al Diari d'Andorra hi havia una entrevista a Joel Font, el flamant nou ministre d'economia. Com titulava el peu de foto, Font vol aportar experiencia professional al carrec (suposo que implica que l'anterior ministre no n'aportava cap). No tindria mes ressonancia que la resta de la mediatitzacio governamental si no sigues per la quantitat de perles que es troben en aquesta entrevista. Vaja, que ahir semblava mes que llegia un extracte del famos llibre "La foire aux cancres" que no pas l'entrevista a un ministre.

Fem una mica de lectura comentada:

-En l' anterior legislatura van quedar diversos projectes de llei pendents, però un dels prioritaris per al país és el de societats.
-El compromís que té el Govern és tenir a principi del 2006 la llei de societats feta i aprovada o presentada al Consell. És una llei en què parlem sempre d'obertura del cent per cent del capital estranger en tots els sectors no representats d'alt valor afegit. A partir d'aquest punts, s'ha d'acabar d'analitzar com ha de ser i què ha de comportar. El que sí que és clar és quin serà el termini.

Vaja, força interessant, pero no queda una mica malament no saber com ha de ser la llei ni com s'ha de comportar ? Nomes sap que te que esta llesta a principi del 2006 i prou. La resta es irrellevant. Esta clar que l'entrevistador debia quedar una mica perplexe per l'admissio del ministre.

-La llei és clau per al desenvolupament. Quina obertura i repercussions tindrà?
-No és una obertura. Estem fent un marc legal partint del que teníem fins avui, ja que realment era una normativa obsoleta, per elaborar una llei com déu mana i amb una projecció de futur per a molts anys.

No es una obertura ? no em quedat en la pregunta anterior que era una obertura ? Per favor, una mica de coherencia. I si partim d'un marc legal obsolet com a base es pot fer una llei com deu mana ? No seria millor partir d'una base mes solida i que no sigues obsoleta ? I si, les projeccions de futur son sempre per molts anys, perque si son per dema passat malament rai.

-A quin percentatge podrà arribar el capital estranger en les societats de sectors existents?
-Quan parlem de les societats actuals, això s'ha d'acabar de polir perquè la llei no està feta. L'hem de treballar, una feina que hem de fer en poc temps, però la durem a terme tan bé com sigui possible i tothom hi podrà participar en el moment adequat perquè quedi un text ben consensuat amb totes les parts, és a dir, les associacions i el teixit comercial d'Andorra. Així, les empreses d'alt valor afegit seran, per exemple, les de noves tecnologies i, que això quedi clar, els sectors que no estan representats al país. El ventall és molt ampli.

La llei no esta feta i voste no en te ni idea. Per ser la llei prioritaria del govern anem arreglats ! I vol dir que si voste no en te ni idea, aleshores la gent li fara per voste, tot aixo en uns 4 mesos. Voste creu realment que es pot consensuar una llei en que voste no te ni fava en 4 mesos ? I que significa l'ultima part de la seva resposta ? que les empreses de noves tecnologies son les que s'obriran al 100% del capital extranger. Jo en coneixo unes cuantes d'andorranes que no crec que estiguin molt d'accord a ser sacrificades sobre l'altar de la llei de societats. El ventall pot ser molt ampli, pero voste no sap el que abarca, com queda demostrat en l'unic exemple que dona.

-Quins impacte representarà per a Andorra?
-D'entrada, tindrà un marc legal que avui no té.
-I en l'àmbit econòmic?
-Això no ho podré valorar fins que ens hi trobem.

No sap l'impacte economic que pot tindre aquesta llei. Aixo es MOLT greu senyor ministre. Justament si es fa una llei es amb l'objectiu de tenir un cert impacte economic, que no es el d'esfonzar el pais que ens queda. Si voste no sap ho que fara aquesta llei de societats, per favor, no la fagi, per molt marc legal que vulgui donar. Perque si quan s'hi trobin i valorin que la llei ha destrossat el teixit empresarial andorra, aleshores que faran ? demana perdo ? Aixo es irresponsabilitat politica en la seva maxima expresio. Quan es fa una llei s'ha de saber com, perque i tot plegat. No per fer el maco i sortir als diaris diguen que ja hi ha marc legal.

-Però el Govern té propostes d'empreses interessades?
-No, de veritat. Si volem fer la llei és per tenir un marc legal com més bo millor per a tots els sectors, ja sigui amb capital cent per cent estranger o d'empreses andorranes. Per a tothom.
-Han consultat, però, el món empresarial?
-Ja hem mantingut reunions amb diverses associacions per copsar el seu neguit comercial i empresarial per disposar del màxim volum d' informació per arribar a fer tot el que comportaria la llei. És una obligació per a nosaltres mantenir el diàleg amb el ciutadà.
-Com valora aquests primers contactes?
-Han estat unes primeres converses i també se'ls ha dit que quan començarem a redactar la llei participaran en el seu moment, com tots els sectors. No hem arribat a conclusions, però, perquè han estat els primers contactes i no hem pogut veure en dos mesos tots els col·lectius. Però crec que hem parlat amb un 70% de les associacions.

Jo crec que l'entrevistador debia halucinar. El ministre admeten que no sap res, que apenes ha tingut contactes, que no hi ha demandes exteriors. Pero s'ha de fer per....be, no se sap ben be perque, pero s'ha de fer. Ja els avisara quan toqui escriure que aixo a ell no se l'hi deu donar gaire be. Aixo si, es una obligacio mantenir el dialeg ! Ves, jo pensava que era una obligacio ser competent per ser ministre, i es veu que no.

-I el projecte de llei precedent, el de l'anterior Govern, no serveix?
-S'aprofitarà tot allò que considerem com a millor del projecte. S'han d'aprofitar els punts ben tractats, però hi afegirem coses noves i bones
.

Miri, val la pena comentar aquesta resposta ? Es desqualifica sol senyor ministre, amb les seves coses noves i bones que no sap quin impacte economic tindran pero faran marc legal, a mes d'admetre fins ara que l'anterior projecte no serveix. Si el llegeix en Pintat, l'estirara les orelles !

-Una altra normativa reclamada reiteradament ha estat la llei del transport. La revisaran i impulsaran també?
-Aquesta llei, que ja està feta, comportarà la regulació de tot el sector del transport pel que fa a Europa i també pel que fa a les línies regulars interurbanes. Cal distingir que els camions andorrans ja treballen amb normatives europees i només és crea la llei perquè operin dins del marc legal i prou. Tothom s'ha d'adaptar quan surt a l'exterior i els transportistes andorrans ja ho estan fent.
-Però alguns beneficis els aportarà?
-Evidentment. En primer lloc quedaran regulats i en segon podrem lligar els convenis d'ADR i ATP, que són acords per circular per Europa. El departament de transport ja hi està adaptat com el transportista i només manca el marc legal. La legislació vigent té una sèrie de mancances en qüestions europees però les empreses nacionals ja estan preparades.
-Així, és l'executiu qui té retard per adaptar-se.
- En aquest cas, sí, és veritat. És una llei que s'hauria d'haver fet durant la legislatura anterior.

Ai ai, mes merda pels d'abans. Vols dir que van fer algo de be els del PLA en la legislatura anterior ?? Sort que ara els que hi han son del... PLA ! Ves per on ! No, la sort es que a Andorra, la gent, les empreses del pais funcionen a pesar de tenir un govern d'incompetents. Aixo es la gran sort. Sino, malament aniriem tots i no hi hauria qui ho arreglaria.

-Quant a les línies regulars interurbanes. Què aportaran?
-Andorra pateix d'un gran mal, que és l'ocupació de la carretera pels cotxes. Hem d'aconseguir que si al ciutadà li donem un bon servei d'autobusos pugui usar-lo i deixi el vehicle particular. Tenim un estudi que proposa noves alternatives per donar molta fluïdesa com ara canviar el sistema del transport interurbà. Disminuir la freqüencia de pas de 30 a 10 minuts amb un tipus d'autobús que tingui accessibilitat tant per a la gent gran com per als minusvàlids, que avui no està previst. Perdó, només n'hi ha un d'adaptat. També regula com ha de ser el bus i quines característiques ha de tenir per poder circular per l'interior del país per ocupar el mínim la via pública. Això també comporta modificar les parades d'autobús, i per això cal parlar amb els comuns, perquè siguin més àmplies. També podrien disposar d'una pantalla on es pugui visualitzar quan tardarà a arribar el proper autobús. Aquesta és una mesura que s'ha d'estudiar, però s'utilitzaran sistemes moderns que ja existeixen. Tan fàcil com això. Estaria molt bé que arribessis a la teva parada d'autobús, miressis la pantalla i indiqués que el bus trigarà dos minuts o que està a dos quilòmetres, per exemple. Seria una de les grans innovacions.

Andorra pateix del mal de l'ocupacio de la carretera pels cotxes. Ves, deu ser que en altres llocs les carreteres estan ocupades per les vaques o els rucs. A Andorra som mes xulus, quina obvietat mes obviada. I de veritat creu que si fica una pantalla dient que el bus esta a 2 km la gent l'agafara mes. Ja se sap que a Andorra per fer 100m pots estar mitja hora. I si el bus te de tenir un diseny que ocupi el minim la via publica, perque vol ampliar les parades ? No creu voste que el primer que s'ha de fer es baixar els preus ? D'aixo ni en parla ! Perque segur que encara ho que volen es apujarlos. Totes aquestes innovacions s'han de pagar oi ?

-Ara hi ha la companyia interurbana i la Hispano Andorrana. Com s'adjudicaria el servei?
-Les línies s'adjudicaran per concurs públic. L'empresa que hi opti hauria de complir unes condicions concretes de com ha de ser el servei, com han de ser els autobusos, la freqüència o nombre de vehicles, per marcar com s'hauria de fer.
-Hauria de ser prioritària?
-No és el primer projecte perquè el prioritari seria el de la llei de societats. Després hi hauria una bateria de lleis que haurien d'entrar com més aviat millor, com ara la de signatura digital, que és important perquè afavorirà el funcionament de Tràmits, ja que serviria per introduir i ampliar l'administració electrònica dins d'aquest servei. No ens enganyem, Tràmits és una eina fonamental per donar una bona atenció al ciutadà i com a Govern tenim l'obligació de proporcionar-la.

Ja veu, molt parlar dels transport i al final aixo no es ni prioritari, ni de segona prioritat. Molt mes urgent es la firma digital que resoldra tots els problemes del pais. Aixo si que es tenir prioritats. A mes, potser que la llei de la firma digital sortis del calaix d'algun despatx de l'antic govern. Segons tinc entes, s'esta podrint alli desde fa un cert temps...hurra per les prioritats !

-Una altra llei demanada és la de comerç, en particular per l'ACU.
-La llei de comerç ha de ser una normativa moderna i eficaç que emmarqui tot el teixit comercial per solucionar les mancances de l'actual legislació, que és obsoleta. Està bastant avançada, tot i que no puc entrar al detall perquè encara no la conec, però és una llei que està avançada i consensuada amb la Cambra de Comerç i faltaria acabar-la de concretar amb altres associacions.

Esta bastant avançada, pero no la conec... Voste ho diu tot. Vol dir que sap alguna cosa senyor ministre o es que es va trobar en el carrec per casualitat ? On es la famosa experiencia professional seva ? I si no la coneix, com pot voste garantir que esta avançada i que es una bona llei ? A lo millor es com el projecte de llei de societats de l'anterior govern. Pari de vendre fum per favor. Si voste no sap, no en parli ! O millor, si no es veu amb cor de ser ministre, dimiteixi, no passa res home.

-Quins projectes volen desenvolupar?
-Dintre de tot això, el que sí que volem impulsar és un pla per millorar la qualitat en tots els sectors econòmics. El pla de qualitat també va lligat a un pla energètic nacional que realment ha de promoure l'ús d'energies renovables menys contaminants. Això vol dir que en un moment determinat es podria proposar que aquests autobusos interns fossin vehicles que funcionessin sense carburants i fossin elèctrics o amb gas.

Miri, per dir obvietats, jo tambe puc ser ministre. Un pla per millorar la qualitat en tots els sectors economics. Ves, no s'em havia acudit mai. I a mes amb energies sostenibles i multiculturals renovables. Voste sembla un pijo progre quan diu aixo. Fa molt poc liberal. Clar que quan diu que els autobusos amb gas son sense carburant, es cau la casa per terra. Sap, el gas es el carburant que fan servir els autobusos amb gas. I els autobusos electrics a Andorra, voste deu pensar en trams. Clar que es poden aprofitar les estructures de Meritxell per penjar els cables. Encara servirant d'alguna cosa ! Siguem seriosos, autobusos sense combustible son els que van amb pedals. Ja ens veig a tots pedalant, voste primer per aixo.

-Quines serien les directrius o eixos del pla de qualitat?
-El pla de qualitat aniria lligat amb tot: seria per millorar la qualitat dels serveis, la circulació, o la de vida al país. És un pla que implicaria molts ministeris. Ja hem començat, per exemple, a tenir clar i reorganitzar les obres a Andorra, tot i que no em pertoca a mi aquest afer. Són tots els ministeris els que impulsarem aquest pla per aconseguir una millora de la qualitat de vida dins d’ Andorra en tots els sectors econòmics. I aquí sí que s'ha d'implicar tothom.
-I sobre el pla energètic, en quins camps s'aplicaria?
-Comencem a treballar per fer el pla energètic i això comportaria aprofitar al màxim les energies renovables que hi ha o es poden crear al país.

Ves, millorar la vida del pais. Jo tambe ho vull, pero dubto que amb ho que voste proposa anem molt lluny. Si ara comencen a tenir clar que s'han de reorganitzar les obres, anem malament. La ciutadania fa anys que sap que s'ha de reorganitzar les obres. Voste nomes diu obvietats, i no proposa res de concret, cap solucio, i a mes admet que no sap com s'ha de fer, ni ho que te als calaixos ni quines consequencies l'actuacio del govern en el cual voste es membre tindra. Em sembla molt dificil que amb ministres aixi el nou impuls vagi gaire lluny. Per favor, algu que em desperti i que em digui que tot aixo es un malson, i que no tenim al Forrest Gump de ministre d'economia.

Gracies al diari d'Andorra per una entrevista tant aclaridora amb "Forrest" Font. A vista de ho llegit, voldria demanar al senyor ministre un parell de coses. Primera, abans de parlar d'algo, faci el favor d'informarse, de llegir o de que li llegeixin de que va la cosa. Les entrevistes es preparen com els examens a l'escola (potser voste no es dels que estudiava massa). Voste es el ministre, no pot sortir als mitjans de comunicacio a dir obvietats que diria un nen de 10 anys tipus "Jo vull fer Andorra mes maca", que basicament es ho que voste ens esta dient. Segona, revisi per favor les seves prioritats i els seus deures. Les lleis no s'han de fer per que estiguin llestes en un termini. S'han de fer perque tinguin un efecte (positiu) en el sector que es vol regular a llarg termini. Si voste fa una llei de societats i no sap quin impacte tindra, per favor, NO LA FAGI. Un cop tingui clar l'impacte de ho que voste vol fer, aleshores ja parlarem. Aixo es valid per totes les altres lleis. Les lleis no son com les capses de bombons, que quan s'obren no se sap ho que un es trobara. Aqui s'ha de saber on es va i perque s'hi va, i si voste vol jugar a Forrest Gump, deixi el carrec a algu que en sapiga mes, per favor....en nom del pais.